Spis treści
SPIS TREŚCI
WSTĘP …………………….……………………………………………………………………………….…… 5
1. EKONOMICZNE UWARUNKOWANIA ROZWOJU TURYSTYKI ……………………………….. 9
1.1. Podstawowe pojęcia z zakresu turystyki ……………………….………..…………… 9
1.2. Turystyka zrównoważona ………………………………………………....………………. 13
1.3. Ekonomiczne i społeczne funkcje turystyki ………………………..……………….. 18
1.4. Czynniki stymulujące i destymulujące rozwój turystyki ……………………… 24
2. TURYSTYKA NA OBSZARACH WIEJSKICH ………………..…………………..………..………… 27
2.1. Obszary wiejskie – nowe kryteria delimitacji ………………………………………. 27
2.2. Definicja i cechy turystyki wiejskiej ………………………………………………...…. 31
2.3. Turystyka wiejska a zrównoważony rozwój ………………………….…………..… 35
2.4. Nowe trendy w rozwoju turystyki wiejskiej …………………………….…………. 39
3. AGROTURYSTYKA – KU NOWEJ WIZJI PRZYSZŁOŚCI ……………………...……..………….. 43
3.1. Geneza i kierunki rozwoju agroturystyki na s wiecie ………….………………… 43
3.2. Autentyczna agroturystyka ……………………………….………………………..….…... 46
3.3. Klasyfikacja gospodarstw agroturystycznych…………..…………………………... 48
3.4. Uwarunkowania rozwoju agroturystyki w Polsce ………...……………...……… 52
3.5. Stan i rozwój bazy agroturystycznej w Polsce …………….….…………………… 55
3.6. Tradycyjny model rozwoju agroturystyki ……………………………..………..…… 58
3.7. Nowy model rozwoju agroturystyki ……………………………………….…….…….. 60
4. AGROTURYSTYKA PRZEZ PRYZMAT EKONOMII DOŚWIADCZEŃ .………….......……...… 63
4.1. Ekonomia doświadczeń jako współczesny model gospodarczy …….…….. 63
4.2. Od produktu do doświadczenia turystycznego ……………………….………...... 68
4.3. Kreowanie doświadczeń turystycznych ………………………………………..…….. 70
4.4. Produkt agroturystyczny w ekonomii doświadczeń ………………………..…... 74
4.5. Projektowanie doświadczeń agroturystycznych ………………………………… 77
4
4.6. Wzbogacanie agroturystyki o doświadczenia …………………………………..… 80
4.6.1. Doświadczenia eskapistyczne …………………………….………………...….. 82
4.6.2. Doświadczenia estetyczne …………………………………...…………..……… 82
4.6.3. Doświadczenia edukacyjne ………………………………………………...…… 83
4.6.4. Doświadczenia rozrywkowe ……………………………..…………………….. 84
4.7. Innowacyjne podejście do świadczenia usług agroturystycznych –
przykłady dobrych praktyk …………………………………………………...…....….… 85
5. PREFERENCJE TURYSTÓW DOTYCZĄCE WYPOCZYNKU W GOSPODARSTWACH
AGROTURYSTYCZNYCH ……………………………………………………….……………………… 91
5.1. Tło badań ……………………………………………………..………………………………...… 91
5.2. Cel i metodyka badań ……………….………….…………………………..………….…...… 99
5.3. Charakterystyka respondentów …..………………………….…………….......……..… 99
5.4. Wyniki badań …………………………………………………………........….………………. 101
PODSUMOWANIE ……………………………………..……….……………………………….…….……. 119
BIBLIOGRAFIA ……………………………………………...…………………………..…………………... 121
SPIS TABEL ……………………….…………………………………………………………………………. 133
SPIS RYSUNKÓW …………………………………………………………………………………………… 133