Spis treści
Spis treści
Wstęp .................................................................................................................................................................................... 5
Rozdział I. Rynek wołowiny jako segment rynku rolno-żywnościowego ............................................... 9
1.1. Pojęcie rynku ...................................................................................................................................................... 9
1.2. Rynek w rozumieniu marketingowym ................................................................................................. 13
1.3. Rynek w koncepcjach ekonomii instytucjonalnej ............................................................................ 14
1.4. Specyficzne cechy rynku rolno-żywnościowego .............................................................................. 17
1.5. Określenie zakresu rynku: żywiec, mięso i przetwory .................................................................. 21
Rozdział II. Organizacja i funkcjonowanie rynku wołowiny w Polsce ................................................... 23
2.1. Stan dostosowania przetwórstwa mięsnego do systemu rynkowego .................................... 23
2.2. Przemysł mięsny w Polsce ........................................................................................................................ 26
2.3. Powiązania przedsiębiorstw z odbiorcami i dostawcami ............................................................ 27
2.4. Kanały marketingowe występujące na rynku mięsa i produktów mięsnych ....................... 31
2.4.1. Typy kanałów marketingowych występujących na rynku mięsa
i produktów mięsnych .................................................................................................................. 33
2.4.2. Ekonomiczne aspekty sprzedaży bezpośredniej ................................................................ 36
2.4.3. Ocena kanałów dystrybucji produktów mięsnych ............................................................ 37
2.5. Identyfikacja mięsa wołowego oraz jego produktów w łańcuchu dostaw ............................ 40
2.6. Wpływ długości kanałów marketingowych na kształtowanie się ceny końcowej
produktów mięsnych .................................................................................................................................... 41
Rozdział III. Produkcja i podaż wołowiny w Polsce ...................................................................................... 45
3.1. Produkcja żywca wołowego i cielęcego ............................................................................................... 45
3.2. Czynniki wpływające na wielkość podaży na rynku wołowiny w Polsce .............................. 49
3.3. Miejsce cen rolnych w polityce rolnej państwa ................................................................................ 50
3.4. Ceny żywca wołowego i cieląt .................................................................................................................. 52
3.5. Hodowla bydła ras mięsnych w Polsce ................................................................................................ 54
3.6. Stan wspólnej polityki rolnej na rynku wołowiny ........................................................................... 57
3.7. Ceny i podział korzyści na rynku wołowiny ...................................................................................... 64
3.7.1. Kształtowanie się relacji cen skupu żywca wołowego do cen środków
do produkcji rolnej ......................................................................................................................... 65
3.7.2. Najważniejsze wewnętrzne relacje cen na rynku wołowiny ......................................... 66
3.7.3. Udział producenta wołowiny w cenach detalicznych płaconych przez konsumenta
................................................................................................................................................................ 68
Rozdział IV. Wołowina jako produkt spożycia i element popytu na żywność ................................... 71
4.1. Konsumpcja mięsa – stan i prognozy .................................................................................................... 72
4.2. Spożycie mięsa w gospodarstwach domowych ................................................................................ 74
4.3. Ceny dóbr żywnościowych w opinii nabywców jako podstawa informacyjna ................... 76
4.4. Konkurencyjność jakościowa polskiej żywności ............................................................................. 78
4.5. Czynniki decydujące o jakości żywności ............................................................................................. 80
4.5.1. Kategorie jakości produktów spożywczych ......................................................................... 81
4.5.2. Specjalne znaki jakości w sektorze spożywczym ............................................................... 82
4.5.3. Postrzeganie jakości żywności polskiej i zagranicznej .................................................... 83
4.5.4. Jakość mięsa ....................................................................................................................................... 83
4.6. Czynniki wpływające na jakość mięsa wołowego ........................................................................... 84
4.7. Możliwości poprawy jakości mięsa wołowego ................................................................................. 85
4.8. Strategia bezpieczeństwa żywności w Polsce ................................................................................... 89
Rozdział V. Handel zagraniczny mięsem i żywcem wołowym .................................................................. 93
5.1. Ogólne uwarunkowania polskiego handlu zagranicznego żywnością .................................... 95
5.2. Uwarunkowania w eksporcie żywca i mięsa wołowego ............................................................... 99
5.2.1. Organizacja eksportu mięsa i żywca wołowego .............................................................. 101
5.2.2. Perspektywy rozwoju eksportu mięsa i żywca wołowego .......................................... 103
5.2.3. Ceny wołowiny w polskim eksporcie ................................................................................... 105
5.2.4. Ocena możliwości rozwoju eksportu mięsa z Polski, w tym do UE ......................... 107
Podsumowanie i wnioski ........................................................................................................................................ 111
Bibliografia ................................................................................................................................................................... 115
Spis rysunków ............................................................................................................................................................. 123
Spis tabel ........................................................................................................................................................................ 123